تا حالا شما تونستید یه زمین زیبا با زمینه ها و جنگل های فوق العاده و رود های روان و دریاچه های زیبا درست کنید. چطور این نقشه رو طبیعی تر و زیبا تر کنیم؟ با استفاده از ارتفاعات و پستی ها و بلندی ها! در ادامه ابتدا شما رو با ابزار های Elevation (ارتفاعات) آشنا می کنم:
Raise/Lower Terrain: این ابزار رو از تولبار (کنار علامت قلم) میتونید پیدا کنید. وقتی انتخابش کردین ، با کلیک چپ میتونید ارتفاع رو کم و با کلیک راست میتونید ارتفاع رو زیاد کنید. (هر زمینه ای که روی سطح داشته باشید، با اینکار بالا و یا پایین خواهد رفت.
Sample Elevation: این ابزار که نمادش توی تولبار بالای صفحه یک قطره چکان کنار یه تپه هست ، ارتفاعات رو کپی می کنه! فقط کافیه جایی که می خواین کپی بشه رو پیدا کنید ، روی اون کلیک راست کنید تا کپی بشه و بعد هر جایی که بخواین کلیک چپ کنید تا اون ارتفاع اونجا هم قرار بگیره.
Smoothen: این ابزار که نمادش یه تپه به شکل ربع دایره هست و در تولبار پیدا میشه ، ارتفاعاتی که درست کردین رو طبیعی تر میکنه. این ابزار ارتفاعات رو کمی هموار میکنه. مخصوصا چون ارتفاعات گوشه های اصطلاحا "تیزی" دارن ، این ابزار خیلی به کار میاد. استفاده از این ابزار ضروریه اما باید در میزان استفاده از اون دقت کنید.
Roughen: این ابزار برعکس ابزار قبلی ، سطوح هموار و صاف رو ، تیز و زبر می کنه. بکار بردن این ابزار زائده هایی مثل دندانه روی زمین بوجود میاره که به طبیعی تر شدن ارتفاعات شما کمک می کنند.
دو ابزار Smoothen و Roughen هرچند متضادند ، اما مکمل هم هستند! شما میتونید از Roughen برای ایجاد برآمدگی های Random استفاده کنید و بعد با ابزار Smoothen اونها رو طبیعی تر کنید.
در ادامه مطلب یک نمونه کار را بررسی خواهیم کرد...
1- ساخت تپه ها: این کار رو با قلم دایره ای و با دقت انجام بدین. حواستون باشه، تپه ها باید طبیعی باشن. همینجوری الکی اگه بخواین موس رو حرکت بدین به امید اینکه تپه های خوبی درست بشه ، سخت در اشتباهین!
2- ساخت کوه ها: قلم رو به شکل مربع کنید ، موس رو دایره ای حرکت بدین و در حین این کار اعداد 1 تا 9 رو روی کیبرد بفشارید. در چند ثانیه کوههای جالبی پدید میان!
بعد از ایجاد کوهها اطرافش رو با ابزار Smoothen صاف کنید (نوک کوهتون باید تیز بمونه) و درخت و چیز های دیگه رو اضافه کنید.
3- قرار دادن شهر ها
با کمک ترکیب کردن تکنیک هایی که از ابتدا تا کنون آموخته ایم ، می توان نقشه هایی مانند نقشه های بازی طراحی نمود.
ابتدا به کمک قلم بزرگ ، پستی و بلندی های اصلی نقشه را مانند تصویر زیر بوجود بیاورید.
سپس به کمک ابزار Smooth سعی کنید سطوح را نرم تر کنید.
در پایان به کمک زمینه ها و درختها ، صحنه را طبیعی تر کرده و شهر ها و ساختمان ها را در آن قرار دهید.